
Полет на Lufthansa с 205 души на борда е прекарал 10 минути без пилот миналата година, след като вторият пилот е припаднал, докато е бил сам в пилотската кабина, според нов доклад на испанския орган за разследване на произшествия.
Капитанът е напуснал за кратко пилотската кабина, за да използва тоалетната, когато вторият пилот е припаднал по време на полет от Франкфурт до Севиля, Испания, на 17 февруари 2024 г., се казва в доклад на агенцията, наречена CIAIAC.
В доклада се казва, че по това време на борда на Airbus A321 са били общо 199 пътници и шестима членове на екипажа.
Самолетът е продължил да лети стабилно поради активен автопилот, но вторият пилот е задействал контролите неволно, се казва в доклада. Добавя се, че през това време на гласовия рекордер са били записани звуци, съответстващи на „внезапната и тежка неработоспособност“ на втория пилот.
Рисъоръжение за управление на полети се е опитало да се свърже с втория пилот до три пъти, но не е получило отговор.
В доклада се казва, че капитанът се е върнал от тоалетната и се е опитал да отвори вратата на пилотската кабина с обикновен код за отваряне, който звъни в пилотската кабина. Капитанът е направил пет опита за това, а член на екипажа в пилотската кабина е осъществил и интерком обаждане до пилотската кабина. Без отговор капитанът е използвал авариен код, за да получи достъп и да поеме контрола над самолета.
Lufthansa заяви пред германската информационна агенция DPA, че е запозната с доклада от разследването и че собственият ѝ отдел за безопасност на полетите също е провел разследване, съобщи Associated Press. Компанията не разкри резултатите от него, съобщи DPA.
В доклада се казва, че вторият пилот е получил първа помощ от екипажа и лекар, който е пътувал като пътник. Вторият пилот е дошъл в съзнание и по-късно е казал, че си спомня, че е бил лекуван от екипажа и лекаря.
Капитанът е решил да отклони полета към летище Адолфо Суарес Мадрид-Барахас в Мадрид, където е кацнал около 20 минути по-късно. Веднъж в Мадрид, вторият пилот е преместен в болница, където е останал няколко часа.
Разследване е установило, че неработоспособността на втория пилот е симптом на предшестващо неврологично състояние, за което той не е знаел, че има, и което не е било установено по време на аеромедицинския му преглед, се казва в доклада.
Испанските власти определиха инцидента като „извънредно обстоятелство“ и заявиха, че капитаните са били обучени за ситуации, при които друг пилот става недееспособен.
Въпреки че са редки, недееспособности по време на полет – включително внезапна смърт на пилоти – се случват, съобщи CIAIAC, позовавайки се на различни доклади.
Властите заявиха, че са идентифицирали 287 недееспособности на пилоти по време на полет в база данни с доклади за транспортни събития, управлявана от Европейската комисия, през периода 2019-2024 г.
В доклад от 2004 г. Федералната авиационна администрация на САЩ идентифицира 39 недееспособности по време на полет сред пилоти на американски авиокомпании за шестгодишен период между 1993 и 1998 г.