Председателят на ОбС-Дупница Костадин Костадинов свиква извънредна сесия за бюджета на общината за тази година. Като единствена точка в него е залегнала докладната на кмета инж. Методи Чимев. За да се запознаете с нея, публикуваме я така, както ще бъде гласувана на предстоящата сесия на 19-и април от 10ч.
ДОКЛАДНА ЗАПИСКА
ОТ
Инж. МЕТОДИ ХРИСТОВ ЧИМЕВ – КМЕТ НА ОБЩИНА ДУПНИЦА
ОТНОСНО: Приемане на бюджета на Община Дупница за 2022 година.
УВАЖАЕМИ ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ,
На основание чл. 94, ал.2 и ал.3 от Закона за публичните финанси, Общинския съвет приема общинския бюджет за съответната година съгласно изискванията на Закона за държавния бюджет на Република България (ЗДБРБ) и в съответствие с единната бюджетна класификация /ЕБК/. На основание чл. 21, ал. 1, т. 6, във връзка с чл. 52, ал. 1 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), Общинския съвет приема бюджета на общината, който е самостоятелен, извън републиканския, на основата на собствени приходоизточници и субсидии от републиканския бюджет, разпределяни между общините по критерии, определени със закон.
Размерите на бюджетните взаимоотношения между Централния бюджет /ЦБ/ и бюджетите на общините за 2022 г. са определени в Закона за държавния бюджет на Република България (ЗДБРБ) за 2022 г., обн. в Д.В. бр.18 от 04 март 2022 г. и ПМС № 31 от 22 март 2022 г. за изпълнението на държавния бюджет за 2022 г. Взаимоотношенията са определени и разпределени под формата на субсидии и по видове – обща субсидия за делегирани от държавата дейности, трансфери за местни дейности, в това число обща изравнителна субсидия, трансфер за зимно п оддържане и снегопочистване на общински пътища, целева субсидия за капиталови разходи.
С Постановление № 31/2022 г. на Министерски съвет за изпълнението на държавния бюджет, са уточнени стойностните показатели на общината за делегираните държавни дейности на базата на които са изработени плановите разчети на тези дейности.
В материалите към проектобюджета на общината е приложен доклад по състяването му, както и съответните справки и приложения, съдържащи изчерпателна информация за разпределението на преходният остатък от 2021 г., разчетите за финансиране на капиталови разходи – по дейности, обекти и източник на финансиране, информация съгласно чл. 39 от Закона за публичните финанси (ЗПФ) за максималния размер на новия общински дълг, общинските гаранции, които може да бъдат издадени през годината и максималния размер на общинския дълг и общинските гаранции към края на бюджетната година.
Приложени към проектобюджета са и индикативен разчет на сметките от ЕС, както и актуализираната тригодишна бюджетна прогноза за периода 2022-2024 г. на местните приходи и разходи. Поради ситуацията с по-късното приемане на Държавния бюджет и удължените срокове за приемане на общинския бюджет, част от който е и актуализирана прогноза, същата представлява и първи етап на новата тригодишна прогноза за периода 2023-2025 г., като прогнозата е разширена с една година.
Съгласно чл. 84, ал. 2 от ЗПФ, проектобюджета на Община Дупница за 2022 г. е публично обсъден с местната общност на 24.03.2022 г., като протокол от обсъждането е приложен към настоящата докладна за приемане на бюджета. Освен публичното обсъждане, допълнително се внесоха предложения и становища от местни кметове, общински съветници и представители на различни сдружения и организации, като значителна част от предложенията са отразени в проектобюджета за 2022 г. В изпълнение на разпоредбите на чл. 84, ал. 4 от ЗПФ, проекта за бюджет на община Дупница за 2022 г. е внесен в срок в Общински съвет - гр. Дупница, за разглеждане от постоянните комисии, където допълнително може се разискват и обсъждат направените предложения.
Вв. връзка с гореизложеното и на основание чл.52, ал.1 и чл.21, ал.1, т.6, във връзка с чл.27, ал.4 и ал. 5 от ЗМСМА, чл. 94, ал. 2 и ал. 3 и чл. 39 от Закона за публичните финанси, във връзка с разпоредбите на ЗДБРБ за 2022 година, ПМС № 312022 г. за изпълнение на ЗДБРБ за 2022 година и Наредбата за общинските публични финанси и управление на общинския дълг, предлагам на Общински съвет – гр. Дупница да приеме следното:
Проект !
Р Е Ш Е Н И Е:
1. Общински съвет гр. Дупница приема бюджета на Община Дупница за 2022 година, както следва:
1.1 По приходите в общ размер на 43 403 465 лв. съгласно Приложение № 1 и 2, в т.ч . :
1.1.1. Приходи за делегирани от държавата дейности в общ размер на 27 872 616 лв., в т.ч.:
1.1.1.1. Обща субсидия за делегираните от държавата дейности в размер на 26121293 лв.
1.1.1.2. Преходен остатък от 2021 година в размер на 1751323 лв., финансирани със същата сума и разпределени съгласно Приложение № 3.
1.1.2. Приходи за местни дейности, общо в размер на 15 530 849 лв., съгласно Приложение № 1 и 2, в това число са включени:
1.1.2.1. Местни приходи от дейност 10 610 000 лв., от тях:
1.1.2.1.1. Данъчни приходи в размер на 4205000 лв.
1.1.2.1.2. Приходи от собственост в размер на 1743000 лв.
1.1.2.1.3. Общински такси в размер на 3638000 лв.
1.1.2.1.4. Неданъчни и други приходи /вкл. платени данъци/, в размер на 1024000 лв.
1.1.2.2. Трансфери от ЦБ за местни дейности в общ размер на 3 973 200 лв. в т.ч.:
1.1.2.2.1. Обща изравнителна субсидия 2626600 лв.
1.1.2.2.2. Средства за зимно поддържане и снегопочистване 191900 лв.
1.1.2.2.3. Целева субсидия за капиталови разходи 1154700 лв.
1.1.2.3. Трансфери м/у бюджети /получени и вътрешни/ 959417 лв.
1.1.2.4. Финансиране -11768 лв., в т.ч. поемане и обслужване на дълг по дългосрочни и краткосрочни заеми, облигационна емисия, наличности по сметки и преходни остатъци, дофинансиране на държавни дейности с местни приходи.
1.2. По разходите в общ размер на 43 403 465 лв., разпределени по функции, дейности и параграфи, съгласно Приложение № 1 и 2.
1.2.1. За делегираните от държавата дейности в размер на 27 872 616 лв.
1.2.2. За местни дейности в размер на 15 530 849 лв., в т.ч. резерв за непредвидени и неотложни разходи в размер на 100 000 лв. и дофинансиране на делегираните от държавата дейности със средства от собствените приходи и от изравнителната субсидия 552000 лв.
1.3. Утвърждава общото бюджетно салдо, изчислено на касова основа, в размер на 11768 лв.
2. Приема план-сметката за разходите от такса битови отпадъци за 2022 г. в общ размер на 5166532 лв, съгласно Приложение № 4.
3. Приема инвестиционната програма за 2022 година /поименен списък на обекти/ в общ размер на 4 237 315 лв., разпределени по функции, дейности, параграфи и източник на финансиране, съгласно Приложение № 5, раздели А и Б.
3.1.Одобрява разпределението на целевата субсидия за капиталови разходи в общ размер на 1 154 700 лв. съгласно Приложение № 5, раздели А и Б.
3.2. С приходите от постъпления от продажби на общински нефинансови активи могат да се финансират само изграждане, основен и текущ ремонт на социална и техническа инфраструктура, както и погасяване на заеми за финансиране на проекти на социалната и техническа инфраструктура.
4. Приема индикативен годишен разчет на сметките за средства от Европейския съюз през 2022 г. в размер на 14025455 лв. по прихода и разхода, съгласно Приложение № 6.
5. Утвърждава разходите за заплати през 2022 г. и числеността на персонала в делегираните от държавата дейности /без звената от системата на народната просвета, които прилагат системата на делегирани бюджети/, във функциите “Общи държавни служби”, “Отбрана и сигурност”, “Здравеопазване”, “Социално осигуряване подпомагане и грижи”, “Почивно дело, култура, религиозни дейности” /без читалищата/, както и в местните дейности в размера по Приложения № 2 и №2а. Числеността в делегираните и местните дейности следва да се съгласува с кмета на общината, като същите се определят в рамките на средствата определени по единни разходни стандарти и според предоставените бюджетни кредити.
6. Утвърждава разчет за целеви разходи и субсидии, както следва:
6.1. Членски внос за сдружения, в които участва община Дупница 15000 лв.
6.2. Обезщетения и помощи по решение на Общински съвет - общо 66000 лв., от тях 2000 лв. помощи за погребение, 30000 лв. по програма “Инвитро”, 10000 лв. помощи за социално слаби жители на общината, 20000 лв за подпомагане на даровити деца, 4000 лв подпомагане на сираци в детска възраст.
6.3. Субсидии и целеви разходи за:
6.3.1. Читалища 494940 лв., определени в общ размер за 40 субсидирани бройки, според единните разходни стандарти и разпределени от читалищата по протокол – Приложение № 7.
6.3.2. За оркестри и ансамбли, регистрирани като организации с нестопанска цел на територията на община Дупница и градски фестивали 75000 лв. За културни мероприятия и празници 98850 лв., планирани като текущи разходи в дейност 759 “Други дейности по културата”.
6.3.3. Субсидии за спортни клубове за развитие на масовия спорт в общ размер на 310000 лв, от които, по ред и условия, определени в наредба на ОбС – гр. Дупница 100000 лв., целево за ФК „Марек 1915” 180000 лв. и 30 000 лв целево за ВК „Марек – Юнион Ивкони“.
6.3.4. Допълнително финансиране на общински училища с маломерни паралелки в малките населени места 30000 лв.
6.3.5. Финансиране на Фонд „Подкрепа за местни инициативи“ 30000 лв, разпределени и отчитани по общинска наредба.
6.4. Възлага на кмета на общината при финансова възможност и при спазване на принципа разходите да се извършват до размера на приходите, да направи мотивирано предложение до ОбС-гр. Дупница за увеличение на обезщетенията и помощите, както и да договори и предостави допълнителни субсидии на организации, регистрирани като лица с нестопанска цел на територията на община Дупница, като извърши съответните корекции на общинския бюджет.
7. Приема следните лимити за разходи:
7.1. СБКО в размер до 3% от начислените трудови възнаграждения, и при условие, че са реализирани целесъобразни икономии от други разходи по бюджетите на второстепенните разпоредители, след мотивирано искане и издадена заповед на кмета на общината.
7.2. Разходи за представителни цели на кмета на общината и председателя на ОбС не са планирани.
7.3. Утвърждава показателите по чл. 45, ал.1, г.2 от ЗПФ за кметствата и населените места с кметски наместници съгласно Приложение № 8.
7.3.1. Приема разходите за осъществяване функциите на органи на изпълнителната власт на територията на съответното кметство в общ размер на 2511835 лв, разпределени по населени места съгласно Приложение № 8.
7.3.2. Възлага на кмета на община Дупница текущо да следи и да определя разходите за изпълнение на дейности от местно значение за кметствата, които се финансират с 30% от приходите от продажба или отдаване под наем на имотите, предоставени за управление на кметствата по ЗОС. При необходимост от корекции на финансовата рамка на бюджета, да внесе своевременно докладна записка в ОбС – гр. Дупница.
8. Утвърждава индикативен списък на лицата - пътуващ педагогически персонал, които имат право на транспортни разходи за сметка на целеви и бюджетни средства в организацията, в която работят, по Приложение № 9, с право на възстановяване в рамките на 100% от действителните разходи.
8.1. Възлага на кмета на общината текущо при промяна на лицата, да утвърждава поименен списък по т.8.
9. Одобрява актуализираната бюджетна прогноза за местни дейности за периода 2022-2024 г., и приема средносрочната бюджетна прогноза за периода 2023-2025 г. съгласно Приложения № № 10, 10а и 10б.
10. Определя второстепенните разпоредители с бюджет, съгласно Приложение № 11.
11. Определя максималния размер на дълга, както следва:
11.1. Максимален размер на новия общински дълг за 2022 година, в размер на 1500000 лв. в това число по краткосрочен/овърдрафт кредит 500000 лв и 1000000 лв краткосрочен кредит към Фондове „ФУГР“ и „ФЛАГ“, за съфинансиране на проекти. При внасяне на предложение за поемане на нов дълг, максималният размер на новият общински дълг подлежи на промяна и актуализация в съответствие с приетото от Общински съвет – гр. Дупница решение.
11.2. Общински гаранции, които може да бъдат издадени през 2022 година не се предвиждат. При доказана необходимост, кметът на община Дупница следва да внесе допълнително предложение в ОбС – гр. Дупница.
11.3. Максимален размер на поетият общински дълг, в т.ч. главници и лихви по облигационен заем, краткосрочен и дългосрочен дълг към Фондове „ФУГР“ и “ФЛАГ” и общинските гаранции към края на 2022 година, в общ размер на 5000000 лв. При внасяне на предложение за поемане на нов дълг, максималният размер на общинския дълг подлежи на промяна и актуализация, в съответствие с приетото от Общински съвет – гр. Дупница решение.
12. Определя максимален размер на новите задължения за разходи, които могат да бъдат натрупани през 2022 г. в размер на 5000000 лв, но не повече от правилото наличните към края на годината задължения за разходи да са до 15% от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години.
13. Определя максимален размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети през 2022 година в размер на 17000000 лв., но не повече от правилото наличните към края на годината поети ангажименти за разходи да са до 50% от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години.
14. Определя размера на просрочените задължения от минали години, които ще бъдат разплатени от бюджета за 2022 година в размер на не по-малко от 60% от отчетените 1381362 лв просрочени задължения към 31.12.2021 г., или не по-малко от 829000 лв.
15. Определя размера на просрочените вземания от наеми и клиенти, които се предвижда да бъдат събрани през 2022 година, в размер на не по-малко от 50% от размера на вземанията, или 93000 лв. Определя размера на просрочените вземания от местни данъци и такси, които се предвижда да бъдат събрани през 2022 година, в размер на не по-малко от 30 % от размера на вземанията, или 138000 лв.
16. Утвърждава разходите на Общинско предприятие „Паркинги и гаражи” да бъдат отчитани в рамките на бюджета за дейност „Управление, контрол и регулиране на дейностите по транспорта и пътищата” в съответствие с Единната бюджетна класификация за 2022 г.
17. Утвърждава разходите на Общинско предприятие „Чистота и поддържане на територии за обществено ползване” да бъдат отчитани в рамките на бюджета за дейност „Чистота” в съответствие с ЕБК за 2022 г. В разходите на тази дейност са включени както дейностите по сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци, така и разходите за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване и премахване на нерегламентирани сметища.
18. Възлага на кмета на общината да извършва следните компенсирани промени:
18.1. В частта за делегираните от държавата дейности – между утвърдените показатели за разходите, в рамките на дейностите във функцията, с изключение на дейностите на делегиран бюджет, при условия че не се нарушават стандартите за делегираните от държавата дейности и няма просрочени задължения в съответната делегирана дейност.
18.2. В частта за местните дейности – между утвърдените разходи в рамките на една или друга дейност и функция или от една дейност в друга, без да изменя общия размер на разходите.
18.3. В разходната част на бюджета – за сметка на резерва за непредвидени и неотложни разходи по т.1.2. от настоящото решение.
18.4. Да отразява служебно промените по общинският бюджет с размера на постъпилите и разходвани средства от дарения и спонсорства.
19. Общински съвет гр. Дупница възлага на кмета:
19.1. Да определи и утвърди бюджетите на второстепенните разпоредители с бюджет, както и конкретните им права и отговорности.
19.2. Да ограничава или да спира финансирането на бюджетни организации, звена и субсидирани дейности по бюджета на общината при нарушаване на бюджетната дисциплина или разписаните правила по Система за финансово управление и контрол, до неговото преустановяване.
19.2.1. Прилагането на т. 19.2. не може да води до преустановяване дейността на засегнатата бюджетна организация, звено или субсидирана дейност или до неизпълнение на задължения произтичащи от нормативен акт.
19.3. Да организира разпределението на бюджета по тримесечия.
19.4. В случай на значително отклонение на средния темп на нарастване на разходите за местни дейности да информира общинския съвет и да предлага конкретни мерки за трайно увеличаване на бюджетните приходи и/или трайно намаляване на бюджетните разходи.
19.5. Да включва информацията по чл.125, ал. 4 от ЗПФ в тримесечните отчети и обяснителните записки към тях.
19.6. Да се разпорежда с резервния бюджетен кредит.
19.7. Да разработи разчети на сметките за средствата от ЕС, в съответствие с изискванията на съответния Управляващ орган и на МФ.
20. Общински съвет гр. Дупница дава съгласие, при спазване на относимите за общините фискални правила по ЗПФ, за предоставяне на временни безлихвени заеми от временно свободни средства по общинския бюджет за авансово финансиране на плащания по проекти, финансирани със средства от Европейския съюз и по други международни програми, включително и на бюджетни организации, чиито бюджет е част от общинския бюджет.
20.1. За безлихвени заеми, до възстановяването им по одобрени проекти и програми, съфинансирани от ЕС, в т.ч. по оперативни програми, срокът за погасяване се обвързва със сроковете на ползването на съответното финансиране и свързаното с тях национално съфинансиране.
20.2. Дава съгласие при временен недостиг на бюджетни средства за финансиране на Делегирани от държавата дейности, да се отправи мотивирано искане за предоставяне на авансова сума от одобрената със ЗДБРБ субсидия.
20.3. За разходи, до възстановяването им по одобрени проекти и програми, съфинансирани от ЕС, в т.ч. по оперативни програми, да се отправи мотивирано искане за ползване на безлихвен заем от централния бюджет.
20.4. Временно свободните средства могат да се ползват за текущо финансиране на одобрените по бюджета на общината разходи и други плащания, при условие, че не се нарушава своевременното финансиране на делегираните от държавата и на местните дейности, и се спазват относимите за общините фискални правила по Закона за публичните финанси.
20.5. За финансиране на наложени корекции по проекти и програми, съфинансирани от ЕС, в т.ч. по оперативни програми, да отправи мотивирано искане за ползване на целеви безлихвен заем от централния бюджет, както и да предприеме стъпки за сключване на споразумения, съгласно чл. 82, ал. 3 от ЗПФ.
21. Общински съвет гр. Дупница възлага на кмета:
21.1. Да разработва и възлага подготовката на общински програми и проекти и да кандидатства за финансирането им със средства по структурни и други фондове на Европейския съюз и на други донори, по национални програми и от други източници за реализиране на годишни цели на общината за изпълнение на общинския план за развитие.
21.2. Да кандидатства за средства от централния бюджет и други източници за финансиране и за съфинансиране на общински програми и проекти, включително и за целеви безлихвени заеми от ЦБ.
22. Общински съвет гр. Дупница приема за сведение протокола от публичното обсъждане на бюджета за 2022 г., съгласно Приложение № 12.
Внася,