Сигнал срещу навлизането на джипове на територията на Национален парк „Рила“ за извозване на туристи от Паничище до Седемте рилски езера пита институциите дали тази дейност е лицензирана, плащат ли се данъци и най-важното – покрити ли са условията за безопасност на клиентите на услугата.
Сигналът на Българска фондация Биоразнообразие е изпратен до министрите на околната среда и водите, на транспорта, на регионалното развитие и благоустройството, до директора на ДНП „Рила“, до директора на Агенция „Автомобилна администрация“ до Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ и до директора на Национална агенция за приходите.
В сигнала се казва, че джиповете, извозващи туристи по линията на лифта, не са регистрирани за превоз на хора, като в повечето случаи са пикапи и хората се транспортират седнали в каросерията им. Това влиза в нарушение на Закона за автомобилните превози.
Превозването на туристи по сегашния начин е и реална заплаха за здравето и живота на хората, ползващи услугата и „рано или късно ще доведе до инциденти“, се казва в сигнала.
Също така превозът на пътници се извършва срещу заплащане, но не се издават задължителните разходооправдателни документи като касови бележки, фактури или билети и приходите от тази стопанска дейност не се отчитат пред данъчните органи, което е нарушение на българското стопанско и данъчно законодателство.
Навлизането на МПС на територията на НП „Рила“ подлежи на ограничение съгласно Плана за управление на националния парк и Закона за защитените територии.
„Тези навлизания на автомобили са редовен източник на конфликти между парковата охрана и шофьорите на колите., Всяко лято НП „Рила“ организира постоянна засилена охрана, в резултат на което транспортните дейности се извършват по границата на националния парк. Същевременно концентрирането на парковата охрана през летния период в този участък води до оголването на останалата територия на парка и създава условия за бракониерство“, се казва още в сигнала.
От фондацията искат информация за това има ли и колко са издадените лицензи за превоз на пътници; вписани ли са превозвачите в регистъра за извършване на превоз на пътници и товари; декларират ли се приходи от извършена стопанска дейност и покрити ли са условията за безопасно транспортиране на пътници по българското законодателство.
От фондацията заявяват готовност да съдействат в извършване на проверки с експертно участие.