Изложба, посветена на 100 г. от създаването на Рилската железница, ще видим в Дупница на 11 октомври, вторник.
Изложбата от снимки, документи и предмети е на пазителя на паметта на Рилското корито и собственик на частния музей „Иван Балабанов” в Бараково, Методи Панайотов.
Историята на Рилската железница е колкото практична, толкова и романтична. Невероятната колекция снимки и документи са запазили историята й- от построяването й, през функционирането й като трасе за извозване на дървен материал, до използването й като атракция за излети и извозване на пътници и туристи.
Построяването на Рилската железница поставя рекорд-12,5 километра жп линия са изградени на ръка само за наякакви си 20 дни през далечната 1916 г.
„По време на Първата световна война армията е имала нужда от дървен материал и траверси за Македония. Тогава семейство Балабанови, собственици на Балабановата фабрика в Бараково, добиват дървен материал от горите на Рилския манастир на концесия, но извозването става мъчно и бавно – с волски коли от гората до Радомир. През 1915 г. армията решава да бъде изградена теснолинейка от гара Кочериново до Рила. В началото на август пристигат релсите, производство на водещата фирма „Тисен”. Трасето е изградено от български войници и на 13-и септември железницата е пусната в движение”, разказа за DenNews.bg Методи Панайотов.
Така снабдяването на армията с дървен материал се улеснява. Траверсите се извозват с волски коли само от гората до Рила, оттам се товарят на теснолинейката до гара Кочериново, а след това отпътуват до Радомир.
„Интересен факт е, че тогава от Радаомир до Кулата жп връзките са единствено теснолинейни. Нормалната линия е открита през 1937 г. на гара Дупница с големи тържества.
Трасето на Рилската железница е продължено от Рила до Рилския манастир през Илийна река от предприемачите Балабанови през 1919 г. Открита е повторно, но вече в цялата си дължина, 40 км, през 1920 г.”, обясни още Панайотов.
Всички снимки, документи и предмети, които ще видим в изложбата в Дупница са от личната му колекция, събрана с много търсене и проучване през годините.
Както сме писали, в стремежа си да опази историята на Балабановата фабрика и Рилското корито, Методи Панайотов паркира автентичен трен от железницата пред музея в Бараково пред две години.
Тази му идея е мъничка компенсация към неуспелите планове за възстановяване на железницата като туристическа атракция, което бе мислено и обещавано от инициативни комитети, общински ръководства, министерства и правителства. Лично обещание за реализиране на идеята бе дал и Симеон Втори по време на премиерския си мандат. За съжаление обаче към момента повторното отваряне на железницата е почти напълно изключено, макар че би намалила трафика до манастира и би осигурила неповторима атракция за туристите, каквито има в Алпите, например.
Рилската железница е закрита от комунистическия режим през 1960 г., след като ръководството на национализирания вече завод в Бараково решава, че тя е нерентабилна.
Изложбата „100 години от основаването на Рилската железница” е организирана от община Дупница. Откриването е насрочено за 17:30 часа, 11 октомври (вторник) в Изложбена зала "Джамия".