
Влак от седем вагона ще паркира съвсем скоро на пътя, свързващ кочериновските села Бараково и Пороминово. Идеята за разполагане на автентичен трен от Рилската железница, използван до 60-те години на миналия век в Балабановата фабрика, е на братята Иван и Методи Панайотови, собственици на частния музей „Иван Балабанов” в Бараково.
След шест години преговори с БДЖ и издирване на вагоните идеята им ще бъде осъществена до края на месеца. На последната си сесия Общински съвет -Кочериново даде съгласие за разполагането на композицията върху тротоара срещу музея, като влакът ще бъде със статут на музеен експонат.
Локомотивът и седемте вагона ще бъдат поставени на релси с дължина от около 180 метра по продължението на бетонната стена на завода.
Новата придобивка не само ще обогати колекцията на Панайотови, която съдържа автентични камъни за смилане на хартия от фабриката, оригиналната чешма от двора й, снимки, документи и части от машините, но и ще се превърне в атракцион за туристите.
„Шест години ми отне, но вече сме на финала. Имам съгласието от БДЖ и от ОбС. Релсите са готови за полагане. Остана ми само да извозим вагоните до тук, което ще ни излезе скъпо, тъй като са на различни места, но краят му се вижда”, коментира Методи Панайотов.
Идеята за излагането на влака е и компенсация за провала на дългогодишните опити за възраждане на Рилската железница. През годините имаше обещания от спонсори, министерства и правителства, включително и от бившия премиер с царска кръв Симеон Втори, че железницата ще бъде възобновена като туристически атракцион, но това не се случи.
Рилската железница е създадена за нуждите на Балабановата фабрика през 1920 г. С дължина от 40 км тя е ползвана за транспортиране на дървения материал от планината до завода, но в последствие започва да се използва и за превоз на пътници. Локомотивите й замлъкват през 1960 г., тъй като ръководството на национализирания вече мукавен завод решава, че тя е нерентабилна.